Geoblog.pl    lasoccy    Podróże    Madera - lipiec 2013    Funchal - Machico - Portela

Funchal - Machico - Portela

Portugal
Portugal, Funchal

Dzisiaj miała być inna wycieczka - nie lewadami i była.... :). W internecie ktoś bardzo zachwalał wycieczkę klifami z Machico do Puerto da Cruz. Początek jest powyżej Machico, kierowca autobusu wysadził nas przed tunelem, koło szczytu Pico do Facho. Tam zaczyna się Levada Nova. Idąc wzdłuż lewady ma się piękny widok na Machico. W pewnym momencie trzeba odejść od lewady, w stronę północnego brzegu wyspy. Moment odejścia nie jest oznaczony i oczywiście go przegapiliśmy. Po zasięgnięciu języka musieliśmy wrócić ok. 1 km. Podejście dosyć strome ale ok. Widoki coraz lepsze. Wreszcie dotarliśmy na drugą stronę i oczom ukazał się nam piękny widok na ocean i strome klify. W tym momencie były dwie nieoznakowane ścieżki – jedna schodziła trochę w dół, druga prowadziła w górę. Wybraliśmy tą w dół. Po ok. 1 km widzimy że w oddali nasza ścieżka zamienia się w wąską półkę nad kilkusetmetrową przepaścią. Nie jest wesoło.... Spotykamy dwóch lokalesów. Oni mówią, że można iść dalej, że jest ok. To poszliśmy. Po jakiś 2 km daliśmy za wygraną. To ścieżka „tylko dla orłów” - niesamowita ekspozycja na nieosłoniętej skale, a w dole, kilkaset metrów niżej, piękny ocean, bijący falami w skały. Wracając spotkaliśmy naszych lokalesów. Ze zrozumieniem pokiwali głowami i powiedzieli, że oni nigdy tamtędy nie przeszli !!!! Wróciliśmy do rozstaju ścieżek i poszliśmy tą górną. Dała nam do wiwatu. Bardzo strome podejścia. Ścieżka prowadziła częściowo górną krawędzią klifu, ale to było łatwiejsze bo była częściowo obrośnięta. Mieliśmy nadzieję, że ona też prowadzi do Puerto da Cruz. Niestety - doprowadziła nas do jakiejś drogi leśnej i w końcu do ścieżki PR 5, prowadzącej do Porteli. Trudno :(. Ścieżka do Porteli prowadziła przez niesamowity piękny stary las. Podobno jest to obszar najlepiej zachowanego rodzimego lasu Madery. Było też ładne przejście przez tunel z lewadą. Z Porteli, złożyliśmy się z 6 innymi turystami, po 5 Euro na taksówkę do Funchal. Autobus kosztuje 1 Euro taniej, ale taksówka podwiozła nas pod nasz hotel.
Wieczorkiem natknęliśmy się na akcent polski. Pomnik Józefa Piłsudskiego, który spędził tu parę miesięcy.