Geoblog.pl    lasoccy    Podróże    Seszele - Dubaj - Oman - Dubaj    Jabal Al Akhdar
2022

Jabal Al Akhdar

Oman
Oman, Nizwá

Dzisiejszy dzień zaczął się od porażki.
Przez złą informacje w hotelu i problemy z opóźnionym śniadaniem, na targ ze zwierzętami dotarliśmy dopiero ok. 10 godz.
Właściwie było już po targu. Zostały nędzne resztki sprzedających.
Tak się nastawialiśmy na tą atrakcje, a przeszła nam ona koło nosa :((.
Trudno, widocznie nie były nam pisane targi zwierzęce.
W takich sobie nastrojach pojechaliśmy do Birkat Al Mouz i dalej w góry Jabal Al Akhdar.
W Birkat zobaczyliśmy, jadąc w tą stronę, tylko fort z zewnątrz ( był zamknięty) i pojechaliśmy dalej.
Przed wjazdem w góry jest kontrola policji i wpuszczają tylko samochody z napędem 4x4.
Związane jest to z bardzo stromymi podjazdami. . Nasz Duster trochę się męczył, ale dał radę.
Po drodze często są tablice ostrzegające przed niebezpieczeństwem i przypominające o włączeniu napędu 4x4 i jechaniu na niskim biegu.
Po wjechaniu na ponad 2000 m znaleźliśmy się na płaskowyżu Sayq.
Najpierw zajechaliśmy do starej wioski Al-Ajn, położonej na stromym stoku.
Z punktu widokowego, na wjeździe, patrzy się na nią z góry.
Domy są zbudowane z gliny i kamienia. Przy wiosce, na stoku są tarasy gdzie uprawia się zboże i warzywa. Woda dostarczana jest kanałami z gór i rozprowadzana na poszczególne tarasy.
Następnie pojechaliśmy aż do końca drogi, do Wadi Bani Habit.
Tam, schodząc po schodach do wąwozu dochodzi się do opuszczonej wioski.
Domy są w większości w całkowitej ruinie.
Można po niej pochodzić, modląc się, żeby nic się w tym momencie nie zawaliło.
Dokładnie widać jak kiedyś budowano i w jakich warunkach mieszkano.
Stan budynków robi to przygnębiające wrażenie.
W drodze powrotnej stawaliśmy na punkach widokowych i robiliśmy dziesiątki zdjęć pięknych, górskich krajobrazów.
Droga zjazdową też oczywiście bardzo stroma.
Ciekawostką są awaryjne "łapacze" pojazdów, którym zepsuły się hamulce.
Po zjechaniu do Birkat poszliśmy jeszcze na punkt widokowy i zobaczyliśmy z czego jest znana ta miejscowość.
Są to wielkie ogrody palmowe, które są zasilane wodą też sprowadzaną kanałami z gór.
Pomiędzy palma i widać piękne budynki mieszkalne.